Leergang Layers of reality
een 4 daags modulair programma
WAT EN VOOR WIE?
Word je in jouw professie geconfronteerd met complexe (strategische) vraagstukken, ‘wicked problems’, met ingewikkelde krachtenvelden en vele (tegengestelde) belangen? Dan is intekenen op de leergang LAYERS OF REALITY een uitstekende investering.
In dit 4 daagse modulaire programma word je ondergedompeld in de wondere wereld van de systeemdynamiek en de neuro-biologische principes.
We gaan intensief aan de slag met de theoretische basis en de praktische toepassingen van sytems thinking, system dynamics en divergent denken, in combinatie met de mogelijkheden én beperkingen van ons fysieke brein.
Het individueel leren en ontwikkelen staat centraal in het werken met uiteenlopende praktijkcases en simulaties. De leergang is bestemd voor bestuurders, beslissers, maar ook uitvoerders die geconfronteerd worden met complexe maatschappelijke, economische, en politieke vraagstukken.
OPBOUW
Het trainingsprogramma bestaat uit 4 dagprogramma’s in combinatie met praktijkopdrachten, praktijkcases en verdiepingsliteratuur. De 4 modules worden verdeeld over 5 maanden. Elke module heeft een specifiek thema, waarin theorie en praktijk elkaar ontmoeten.
Een beknopt overzicht.
1. ADAPTIVE SYSTEMS
In de 1e module maken we intensief kennis met systeemdynamiek. We duiken een dag lang diep in een simulatie van een complexe situatie uit de praktijk. Je wordt real time geconfronteerd met uiteenlopende keuzen, dilemma’s, vraagstukken en beslismomenten.
Individueel en in samenspraak met je mede deelnemers word je uitgedaagd je vaardigheden, kennis en ervaring in te zetten om de complexe situatie in de goede richting te krijgen.
Aan het eind van de dag heb je een goed beeld van de gebieden waarop jouw functioneren, in de komende trainingstijd, verder aangescherpt en ontwikkeld kan worden.
2. SYSTEMS THINKING
In de 2e module staat systems thinking en system dynamics centraal. Met behulp van deze universele zienswijzen wordt het mogelijk om de systeemwerking te herkennen in alle gebieden van ons dagelijks bestaan.
Sociale, economische, maatschappelijke, relationele systemen, waarvan we delen bewust, maar ook grote delen onbewust meemaken. Aspecten, die we niet zien, maar die wel een wezenlijke invloed hebben op de beslissingen die we dagelijks nemen.
We trainen intensief met observatie- en interventietechniek, met Socratische en meer provocatieve methoden, van vrije associatie tot toegepaste creativiteit. Alles gericht op het in korte tijd zo diep mogelijk doordringen in een ongekende situatie.
3. NAAR DE KERN
In de 3e module gaan we naar de kern van ons kijken, beslissen en handelen. Om daar in de buurt te kunnen komen is het onvermijdelijk om de volle aandacht te nemen voor de afleidingsstrategiën, die we gewend zijn in het dagelijks leven toe te passen. Waar komen ze vandaan? Wat brengen en ontnemen ze ons?
We staan in dat verband uitvoerig stil bij onze breinfuncties en de (on)mogelijkheden die ons brein ons biedt.
We werken met prikkelende praktijkcases, waarmee afleidingen, storingen en interdependenties als vanzelf in beeld komen. En kunnen worden verlaten.
Aan de slag met disruptive approaches, bias, beperkende overtuigingen, methoden, manieren van aanpak, die afleiden, doen verdwalen en ontkennen!
4. NAAR DE PRAKTIJK
In deze 4e module verzamelen we de individuele en collectieve inzichten en conclusies. Dat doen we door een vervolg te geven aan de simulatie uit de 1e module.
We kijken terug en het verhaal gaat door. Wat zie je nu, wat blijkt anders te zijn en hoe zou je e.e.a. nu aanpakken? In het vervolg van de simulatie worden je nieuwe inzichten uitgedaagd en kom je samen te staan voor dilemma’s die een scherpe toepassing van het systeemdenken vragen.
We sluiten in deze 4e module de leergang af met het vaststellen van de individuele leeropbrengst in relatie tot de leervragen die in de 1e module werden geformuleerd.